Vijenac 717 - 718

Film

Uz ljetne i jesenske kinopremijere u Hrvatskoj

Od zlokobne jadranske Murine do ukradene oregonske Svinje

Piše Janko Heidl

Ljetni mjeseci kinoprikazivalaštva u Hrvatskoj uobičajeno su obilježeni izlascima na gledališta pod vedrim nebom, gdje se, uz malobrojnu premijeru, pretežno repriziraju popularniji filmovi sezone, a ljeto je i doba intenzivnih festivalskih aktivnosti. Nakon prošloljetne pomutnje izazvane pandemijom COVID-19, zbog čega su mnogi festivali odgađani, sužavani, preterminirani i djelomično onlajnizirani, ovogodišnji ljetni festivalski život održan je u, više-manje, standardnom hodoslijedu. Među brojnim zanimljivim festivalima i revijama raznih profila i usmjerenja najzapaženiji su i nadalje Pulski filmski festival (17–24. srpnja), Motovun Film Festival (27–31. srpnja), Liburnia Film Festival (23–27. kolovoza) i Vukovar Film Festival (25–30. kolovoza). Njihovi se laureati, iako ne idu odmah u redovnu kinodistribuciju, možda mogu držati i najrelevantnijim ljetnim kinopremijerama.


Kadar iz filma Svinja Michaela Sarnoskog / Izvor DMF

Dobitnik Propelera, glavne nagrade 23. Motovuna, švedski je Užitak Ninje Thyberg, eklektično djelo o mladoj Šveđanki koja mjesto pod suncem uspjeha odlučno traži u svijetu pornoindustrije kalifornijskog Los Angelesa. Na istom je festivalu uglednu nagradu žirija Međunarodne udruge filmskih kritičara FIPRESCI osvojio hrvatski dokumentarni film Tvornice radnicima Srđana Kovačevića, ostvaren u produkciji Fade Ina. Slojevit slikopis sniman je tijekom šest godina u tvornici ITAS u zagorskom Ivancu, čiji djelatnici uporno i uspješno, premda uz znatne poteškoće, ustraju na radničkom samoupravljanju u zbilji neoliberalnoga kapitalizma. Tvornice radnicima prvonagrađene su i na 19. Liburnia Film Festivalu, festivalu hrvatskog dokumentarnog filma, održanu na Ljetnoj pozornici u Opatiji.


Novi film o Jamesu Bondu
No Time To Die
Izvor Editus d.o.o.


Kadar iz filma Nulti krajolik Brune Pavića

Među cjelovečernjim dokumentarnim filmovima koje ljetos prvi put vidjesmo – a koji istovremeno ulaze i u vrh novije domaće filmske proizvodnje svih rodova i duljina – valja izdvojiti i mjestimično impresivan Nulti krajolik Bruna Pavića, u produkciji Udruge Kazimir, oporo poetiziranu sliku postapokaliptične devastacije Kaštelanskog zaljeva, na LFF-u nagrađen za fotografiju (Andrea Kaštelan) i dizajn zvuka (Vjeran Šalamon), a prethodno prikazan i u Puli, izvan konkurencije. Veliku zlatnu arenu za najbolji film 68. Pule osvojila je topla drama o trima generacijama žena jedne obitelji, Plavi cvijet Zrinka Ogreste, u produkciji Interfilma, a Zlatne su arene dodijeljene i redatelju i glavnoj glumici Vanji Ćirić. Na 15. VFF-u, festivalu podunavskih zemalja, svi su filmovi u glavnom programu bili hrvatske premijere, a ovo izdanje VFF-a osmišljeno je, prvi put, kao nenatjecateljsko, bez nagrada.

Najvažnijim, da tako kažemo, hrvatskim filmom ljeta nadaje se Murina, cjelovečernji igrani prvenac Dubrovkinje Antonete Alamat Kusijanović, ponajprije zbog nagrade Zlatna kamera (Camera D’or) za najbolji debitantski film 74. filmskog festivala u Cannesu (6–17. srpnja), gdje je prikazan u prestižnom pratećem programu 15 dana autora (Quinzane des Réalisateurs). U Puli je Murina nagrađena Brezom (za debitanta), nagradom publike Zlatna vrata Pule te Zlatnom arenom za sporednu žensku ulogu Danici Čurčić. Nakon svečane premijere u dubrovačkom otvorenom kinu Slavica 24. kolovoza ugođajna mediteransko-otočna drama o sazrijevanju tinejdžerke krenula je u kinodistribuciju diljem zemlje.


Kadar iz filma Murina red. Antonete Alamat Kusijanović / Snimio Mario Topić

Ne preskočimo ni Ljubav oko svijeta u režiji putnika i putopisaca, bračnoga para Davora i Anđele Rostuhar, u produkciji KEK-a. Cjelovečernji dokumentarni film sniman diljem svijeta, koji živopisno i poletno, ali i mudro, što će reći i bez konačnog jednostavnog zaključka, propituje što je ljubav, na 17. je ZagrebDoxu (13–20. lipnja) osvojio nagradu publike, a odmah je potom otpočeo cjeloljetnu turneju kinima diljem Hrvatske.


Davor i Anđela Rostuhar / Izvor KEK

Među ostvarenjima što filmoljupce očekuju na ulasku u jesen izdvaja se njih nekoliko. Bio to uistinu zanimljiv događaj u svijetu filma ili ne, uvriježilo se da se svaki novi prilog dugovječnom nizu o Jamesu Bondu iščekuje s (barem napuhanim) uzbuđenjem. Pa tako i gotovo trosatni Za smrt nema vremena Caryja Jojija Fukunage, 25. slikopisna zgoda o neuništivom britanskom tajnom agentu 007, koji ne može predahnuti ni po umirovljenju, a peti put ga igra Daniel Craig. Mirovina se ne mili ni 91-godišnjem Clintu Eastwoodu. U svom 39. cjelovečernjem redateljskom pothvatu, elegičnoj drami Cry Macho (najavljenoj za 16. rujna) tumači ostarjelog jahača rodea koji, putujući s mladcem iz nesređene obitelji, saldokontira uspone i padove svog životnog puta. Rujan nam donosi i Respect Liesl Tommy, biografsku priču o velikoj pjevačici soul glazbe Arethi Franklin (1942–2018), koju utjelovljuje Jennifer Hudson. U SAD-u premijerno prikazan u kolovozu, film je polučio pohvale glumcima, produkciji i glazbi, dok je ponešto prigovora upućeno scenariju i oduljem, dvoipolsatnom trajanju.

S mnogo se sočne neizvjesnosti očekuje, pak, novo djelo Kanađanina Dennisa Villeneuvea, Dina. Je li mu, pitanje je koje se žilavo provlači, pošlo za rukom filmski savladati pisanu riječ Franka Herberta s kojom su se prethodno, neuspješno, ukoštac uhvatili osebujnici Alejandro Jodorowski i David Lynch – prvi je, 1970-ih, naposljetku odustao od snimanja, drugi ni sam nije bio zadovoljan filmom dovršenim 1984. Kao ljetno iznenađenje pokazala se drama Svinja Michaela Sarnoskog, u kojoj je, kažu, Nicolas Cage impresivno odigrao oregonskog tartufara kojem su ukrali svinju. U hrvatska kina film stiže u listopadu.

Vijenac 717 - 718

717 - 718 - 9. rujna 2021. | Arhiva

Klikni za povratak